Sunday, April 4, 2010

အေရာင္ေလးေတြ အေၾကာင္းပါ ၂

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကာလာ အေျခခံ ေတြသိျပီဆိုရင္ ဆက္ေလ့လာရမွာက အဲဒီ ကာလာေလးေတြကို စိတ္ၾကိဴက္ တစ္ေရာင္ထဲသံုးတာထက္ တစ္ျခားအေရာင္ေတြနဲ႔တြဲသံုးရတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ ေန႔စဥ္ ၾကံဳေတြ႔ေနရမွာပါပဲ။ အဲဒီလိုအခါမ်ိဳးေတြမွာ အသံုးခ်မယ့္ေနရာေပၚမူတည္ျပီး လိုက္ဖက္ညီေအာင္ အသံုးျပဴမွ အျမင္အာရုံမွာ အဆင္ေျပတဲ့ ရသေလးေတြ ရမွာပါ။ အဲဒီလို အသံုးခ်တဲ့ေနရာမွာ အခ်ိန္ အမ်ားၾကီး ေပး ေရြးေနရတာထက္ အေရွ့က ပညာရွင္ေတြ ေဖာ္ထုတ္ေပးခဲ့တဲ့ ကာလာအတြဲေလးေတြရဲ ႔ အေၾကာင္းကို နားလည္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ အခ်ိန္မကုန္ပဲ သင့္ေတာ္တဲ့ ကာလာအတြဲအစပ္ေလးေတြကို ရင္ခုန္ခ်င္စဖြယ္ ရလာမယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီလို သင့္ေတာ္တဲ့ ကာလာအတြဲအစပ္ေလးေတြကို ကာလာဟာမိုနီ (color harmony) လို႔ဆိုျပီး ကာလာတြဲ ေလးေတြ ကို formula အေနနဲ႔ color scheme ေလးေတြ ခြဲျခားေဖာ္ထုတ္ျပထား ပါတယ္။

color scheme ေလးေတြကို ကၽြန္ေတာ္ေလးစားရတဲ့ architect တစ္ေယာက္ေရးထားတာေလးက ဒီလိုဗ်..
ေလ့လာၾကည္႕တဲ့အခါ color scheme ဆိုတဲ႔စကားလံုး ကိုပဲ Cambridge Advanced Learner's Dictionary က a combination of colours that have been chosen for a particular room ( အခန္း တစ္ခန္းအတြက္ ေရြးခ်ယ္ထားေသာ အေရာင္မ်ား၏ အတြဲအစပ္ ) လို႔ ျပပါတယ္။ Oxford Advanced Learner's Dictionary က the way in which colors are arranged,especially in the furniture and decoration of a room ( အထူး သျဖင္႔ ပရိေဘာဂ ႏွင့္ အခန္းအလွဆင္ရာတြင္ အေရာင္မ်ားကို စီစဥ္ထားပံု ) လို႔ ျပပါတယ္။ တျခား Dictionary ေတြထဲမွာေလ႔လာၾကည္႕ရင္လည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးျပထားပါလိမ္႔မယ္။မ်ားေလရွုပ္ေလ ျဖစ္တတ္တာမို႔ စေလ့လာခါစမွာ နည္းနည္း သိရင္ပဲ ကိုယ့္ဖာသာဆက္ေတြးဖို႔ တိုက္တြန္း လိုပါတယ္။

Divergent Thinking မွာ ခိွုင္းႏွုိင္းပံု ( Analogy) ေလးေတြပါဝင္ တတ္ပါတယ္။ ေတြးေတာပံု နမူနာေလး တစ္ခုတင္ျပပါမယ္။ အေရာင္တြဲတစ္ခုကို စာအုပ္တစ္အုပ္နဲ႔ ခိွုင္းႏွိုင္းၾကည္႕ပါမယ္။ ပါဝင္ေနတဲ႔အေရာင္ေတြဟာ စာရြက္ေတြနဲ႔အလားတူပါတယ္။ အေရာင္ေတြရဲ႕ ဝါ စိမ္း နီ ျပာ အႏု အရင့္ အျပင္း အေပ်ာ႔ ( Hue, Brightness, Saturation ) စတဲ႔ အရာေတြကေတာ႔ စာရြက္ေတြေပၚမွာ ပံုႏွိပ္ထားထားတဲ့ စာလံုးေတြ ( letters ) နဲ႔ တူပါတယ္။

စာအုပ္ျဖစ္ဖို႔ စာလံုးေတြပံုႏွိပ္ထားတဲ႔စာရြက္ေတြကို စီစဥ္တြဲစပ္ရသလို အေရာင္တြဲတစ္ခုျဖစ္ဖို႔ ဝါစိမ္းနီျပာ အႏုအရင့္ အျပင္းအေပ်ာ႔ စသျဖင့္ အေရာင္ေတြကို တြဲစပ္ရပါတယ္။ စာလံုးေတြကိုေရးသားလိုတဲ့စကားလံုးေတြ ( words ) အျဖစ္စီစဥ္ထားသလို ဝါစိမ္းနီျပာ အႏုအရင့္ အျပင္းအေပ်ာ့ေတြကိုလည္း အလိုရွိေသာအေရာင္မ်ား (colors ) ျဖစ္ေအာင္ ခ်ိန္ညွိုရပါတယ္။
စာအုပ္နာမည္ ( Title ) က အတြင္းထဲမွာ ပါဝင္တဲ့ အဓိက အေၾကာင္းအရာ ( theme ) ကို ကိုယ္စားျပဳ ေဖာ္ျပေလ့ရွိသလို အေရာင္တြဲနာမည္တစ္ခုကလည္း အတြင္းထဲမွာပါဝင္တဲ့အေရာင္ေတြကေန ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ အဓိကစိတ္ခံစားမွု ( mood ) ကို ကိုယ္စားျပဳေဖာ္ျပပါတယ္။


ကာလာ scheme ေတြကိုစေျပာပါ့မယ္။

Monochromatic


သူက ပံုမွာတြဲျပထားတဲ့ color စက္၀ိုင္းေလးမွာ အေရာင္ တစ္ေရာင္ကိုေရြးျပီး အဲဒီ အေရာင္ကိုပဲ tint ေတြ shade ေတြနဲ႔ (အျဖူေပါင္းထည့္ရင္ tint , အနက္ေပါင္းထပ္သြားရင္ shade ) ကစားျပီး အဲဒီအေရာင္ေတြနဲ႔ပဲ သံုးသြားတာ ျဖစ္လို႔ မမွားႏိုင္ဆံုးနဲ႔ အလြယ္ကူဆံုးေရြးခ်ယ္မွဳေလးပါ။ monochromatic scheme ေတြဟာ မ်က္လံုးထဲမွာ လင္းလင္းခ်င္းခ်င္းနဲ႔ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးရွိေစတဲ့ ခံစားမွဳမ်ိဳးကို ေပးပါတယ္။ သူမွာ အဆင္မေျပတာ တစ္ခုကေတာ့ ကာလာေတြက နီးေတာ့ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ကြဲျပားတာမ်ိဳး(contrast)မျဖစ္ပဲ flat ျဖစ္တတ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ေပၚလြင္ထင္ရွားေစတဲ့ ကာလာအတြဲအစပ္မ်ိဳးေတြ သံုးခ်င္ရင္ေတာ့ အဆင္မေျပပါဘူး။


Analogous

သူကေတာ့ ကာလာ စက္၀ိုင္းေလးမွာ ေရြးလိုက္တဲ့ ကီးကာလာ (key color) ရဲ ႔ ကပ္ရပ္ အေရာင္ေတြ ၀ါ အိမ္နီးခ်င္း အေရာင္ေတြေပါ့။ ဒီကာလာတြဲေလးကေတာ့ သူတို႔ရဲ ႔ ပင္ကိုယ္ သဘာ၀ ေလးေတြကို က သဘာ၀ဆန္တဲ့ အေရာင္တြဲေလးေတြ မ်ားပါတယ္။ ပံုမွာနမူနာ ေရြးထားတဲ့ ကာလာေလးေတြ ထဲက အ၀ါနဲ႔ အစိမ္းဘက္ကိုတြဲလိုက္ရင္ ေႏြဦးမွာ သစ္ရြက္စိမ္းေလးေတြ ညိွဳး၀ါလာတဲ့ အတြဲအစပ္ေလးပါပဲ။ သူတို႔ဟာ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရတဲ့ အတြဲေလးေတြ ျဖစ္သလို သူတို႔ နဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ကိုပါ အေထာက္အပံ႔ ေကာင္းေလးေတြ ေပးႏိုင္ပါတယ္။ အဲ ပိုျပီးစိတ္၀င္စားေအာင္က ကာလာ dimension ေတြ ကစားျပီး contrast ျဖစ္ေအာင္ သံုးတာမ်ိဳးေတြပါပဲ။ ေနာက္ ေရွာင္သင့္တာကေတာ့ သူတို႔ကို သံုးတဲ့အခါ အခန္းတစ္ခုပဲ ျဖစ္ျဖစ္.. scene တစ္ခုပဲျဖစ္ျဖစ္ေပါ့.. အပူေရာင္နဲ႔ အေအးေရာင္ တြဲသံုးတာမ်ိဳး သတိထားေစခ်င္ပါတယ္ ..အဓိက အခန္းေတြ အတြက္ေပါ့။

Complementary

ကာလာစက္၀ိုင္းမွာ တစ္ေရာင္နဲ႔ တစ္ေရာင္ အေ၀းဆံုးမွာရွိေနၾကတဲ့ မ်က္ႏွာျခင္းဆိုင္ အေရာင္ေလးေတြပါ။ သူတို႔ကို ဆန္႔က်င္ဘက္အေရာင္ေတြလို႔လဲ ေခၚပါတယ္။ ဒီကာလာတြဲေတြကေတာ့ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု contrast ျဖစ္ေတာ့ ၾကည့္ရတဲ့ ခံစားမွဳက ေတာက္ပတယ္၊ ျပတ္သားတယ္၊ ထင္ရွားေပၚလြင္တယ္ေပါ့ဗ်ာ။ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပတ္၀န္းက်င္မွာ ေတာ္ေတာ္ ျမင္သာပါတယ္။ ခရစ္စမတ္ဆိုပါဆို႔ .. tree က အစိမ္း.. အသီး ေလးေတြ .. မီးေလး ေတြက အနီအဓိက သံုးတယ္ေလ။

ေနာက္ ႏွင္းဆီနီ ( red rose ) ေပါ့ .. အပြင့္ နီနီ က အစိမ္းေရာင္ အရြက္ေအာက္ခံေပၚမွာမဟုတ္လားဗ်ာ။ အဲ သူ႔မွာေတာ့ အဲဒီ ကာလာေတြ မ်ားမ်ားသံုးတာကို သတိထား ေရွာင္ရမယ္လို႔ ဆိုထား ျပန္တယ္။ ဘယ္လိုမ်ိဳးေလးေတြ ဆိုဒါမ်ိဳးေတြ ေရွာင္ထားျပီးသား ျဖစ္လဲဆိုေတာ့ အဓိက key ကာလာေရြးျပီး က်န္တဲ့ အေရာင္ကို ႏုတာေလး.. soft ျဖစ္တဲ့ အေရာင္ အတြဲမ်ိဴးျဖစ္ေအာင္ သံုးရင္ အဆင္ေျပတာေပါ့ေနာ္။ အဲဒီ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေရာင္တြဲ ၂ ခုကို သံုးခဲ့ရင္ေတာ့ tetradic scheme. လို႔ေခၚပါတယ္လို႔ မွတ္သားဘူး ပါတယ္။



Split Complementary

ဒီကာလာတြဲ ကေတာ့ Complementary မွာလို မ်က္ႏွာျခင္းဆိုင္ကို အတည့္ မယူပဲ အဲဒီ မ်က္ႏွာျခင္းဆိုင္ ကာလာရဲ႔ တစ္ဘက္တစ္ခ်က္က အေရာင္ေတြနဲ႔ တြဲတာပါ။ ဒါဆိုရင္ သူကလဲ contrast ျဖစ္ေပမယ့္ နဲနဲ key ကာလာနဲ႔ တြဲမယ့္ အေရာင္ေတြက intensity ေပ်ာ့တဲ့သေဘာ ေပါ့ေနာ္။ သူက်ေတာ့ balance ျဖစ္ေအာင္ ကာလာေလးေတြ ေရြးတာမွာ သတိထား ပိုအာရုံစိုက္ရပါတယ္။


Triadic

ဒါေလးကေတာ့ ကာလာစက္၀ိုင္းမွာ ကာလာတစ္ခုေရြးလိုက္ျပီး သူနဲ႔ ေနာက္ တြဲမယ့္ ၂ ခုက တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခုၾကား ကာလာ ၃ ခုျခားတဲ့ အညီအမွ် စိတ္ထားတဲ့ ကာလာတြဲေတြပါ။ သူ႔ကလဲ အထက္က Split Complementary လိုပါပဲ။သူ႔ကိုေရြးရာမွာ key ကာလာေရြးျပီးတာနဲ႔ က်န္တဲ့ကာလာေတြက သူထက္ intensity နည္းျပီး soft ျဖစ္တာမ်ိဳးေလးေတြေရြးရင္ အဆင္ေျပပါတယ္။

Netural

သူကေတာ့ အျဖဴ ၊ အမည္း ၊ gray (မီးခိုး) ၊ beige(အညိဳေဖ်ာ့ေဖ်ာ့)၊ စသျဖင့္ အပူသေဘာ.. အေအးသေဘာ မေဆာင္ပဲ အေရာင္ပါးပါးေလးေတြ၊ အခန္းဆို .. တစ္ခန္းလံုးမွာ အေရာင္ရယ္လို႔ ေသခ်ာ သုတ္ထားတာမ်ိဴး မဟုတ္ပဲ black & white tones ဆန္ဆန္မ်ိဳးကို ဆိုလိုတာပါ။ ပထမ post မွာ ေရးခဲ့ျပီးသားပါ။ ဒါေပမယ့္ ထပ္ျဖည့္ေျပာခ်င္တာက အေရာင္ရဲ ႔ intensity .. ကာလာ အားနည္းျပီး အျဖဴ၊ အမဲ၊ မီးခိုး စတဲ့ tint and shade ပါ၀င္မွဳေတြ နဲ႔ ကစားထားတဲ့ အေရာင္ေတြကို ဆိုလိုတာပါ။ အဲဒီေတာ့ ဒီကာလာ ေတြဟာ ဘယ္အေရာင္ ၊ ကာလာတြဲေတြနဲ႔ မဆို လိုက္ဖက္ေနပါလိမ့္မယ္။

တစ္ခ်ိဳ႔ sensitive ျဖစ္တဲ့ client ေတြ ဆို ဒီ natural color အတြဲေတြနဲ႔ ဆို အဆင္ေျပတာမ်ားပါတယ္။


No comments: